1-ste lijnszorg

Wanneer de informele ondersteuning binnen de nuldelijnsondersteuning niet volstaat, kan een beroep worden gedaan op de professionele diensten binnen de eerste lijn van het Landelijk Zorgsysteem voor Veteranen (LZV). Dat is zorg waarvan zonder verwijzing gebruik van kan worden gemaakt. Hierbij moet in eerste instantie worden gedacht aan maatschappelijk werkers van de LZV-partners, zowel militair (Dienstcentrum Bedrijfsmaatschappelijk Werk Defensie) als civiel (Stichting de Basis). De drempel naar doorverwijzing is laag en de mogelijkheden lopen van een enkel oriënterend gesprek of advies tot aan een begeleidingstraject of een doorverwijzing naar een behandeling in de tweede lijn van het LVZ.

Het centrale adres voor de eerstelijnszorg is het Centraal Aanmeldpunt (CAP) van het Veteraneninstituut. De participanten binnen het LZV kunnen ook rechtstreeks benaderd worden voor maatschappelijk werk, maar zullen dit altijd doorgeven aan het CAP voor een centrale registratie. Stichting de Basis biedt tevens professionele ondersteuning voor laagdrempelige groepsbijeenkomsten, zoals gezins- en partnerdagen en reüniegroepen, zowel binnen de vestiging in Doorn als op een zelf gekozen locatie.

Centraal Aanmeldpunt, Veteraneninstituut

Willem van Lanschotplein 2, 3941 XP Doorn
Postbus 125, 3940 AC Doorn
Tel: 0343-474148