Welkom bij de Stichting Veteranen Brabant Zuid Oost

SVBZO: 10 jaar Ontmoetingscentrum de Treffer, 16 juni 2018.

We staan  aan de vooravond van 75 jaar bevrijding van Brabant en inmiddels zijn vele mannen en vrouwen ingezet in het kader van de Vrijheid. De Treffer is nog steeds de ontmoetingsplek waar verhalen gedeeld mogen en kunnen worden. De scholen in de regio doen vaker dan ooit een beroep op ons. Alles in het teken van herkenning en erkenning van de Veteraan. Wat is nu een veteraan? Dat is soms moeilijk uit te leggen. Na het opschorten van de dienstplicht hebben we een beroepsleger dat steeds meer word gezien als een bedrijf. Ingezet voor Veiligheid en Vrijheid voor ons allen, tot ver buiten onze landsgrenzen. ‘Samen bouwen aan de Toekomst’, is nu het credo van de Landmacht.

Vanaf 2000 heeft de nieuwe veteraan zijn intrede gedaan,  de zogenaamde 3e generatie en dat zijn ook jongens en meiden van deze tijd, de moderne tijd. Als Stichting Veteranen Brabant Zuid Oost zijn we nu nog meer dan ooit op zoek naar de Toekomst. Samen met alle veteranen, hun partners en kinderen en de bewoners van onze regio willen we stilstaan bij de vrijheid en welvaart. Daarom staan we in de komende periode nog meer dan ooit Stil bij de bevrijding. Op vele plaatsen zijn we aanwezig.

Beleid 2018 en verder

Onze doelstelling is op de eerste plaats gericht op het ontmoeten van de veteraan en zijn omgeving. Daarvoor is ‘De Treffer’ het centrale ontmoetingscentrum van waaruit de ondersteuning in het MRE gebied geregeld kan worden. De openingstijden en activiteiten bieden de veteraan en zijn omgeving de gelegenheid om verhalen te delen, saamhorigheid te tonen en kameraadschap te ervaren. We streven ernaar om voor iedereen een thuis te zijn (die hierom vraagt, soms met wat hulp), maar dan zijn er onze gastheren en vrouwen om gezelligheid te brengen en een praatje te maken. We willen het positieve beeld uitdragen van de Veteraan die van grote waarde is voor de maatschappij door actief betrokken te zijn in de maatschappij. Dat doen we als veteraan in de klas maar ook door samen te werken. De regionale Ontmoetingsdag staat op de agenda en we zijn in gesprek met de gemeentes, maar er is nog geen datum vastgesteld.

We streven ernaar om ook de jongere veteranen te bereiken, maar dat is een grote uitdaging, dus help ons om hen te vinden, te boeien en te binden. Iemand die iets wil organiseren kan daarom bij ons terecht en indien mogelijk willen we hen graag faciliteren. We zijn nog steeds op zoek naar vrijwilligers dus als je nog wat tijd over hebt laat het weten.

‘Samenwerken’ is ons thema voor 2018!

Copyright © 2018 SVBZO. Alle rechten voorbehouden. Disclaimer.