nieuwsbrief november

Regionale Ontmoetingsdag 2018
Dit jaar waren we op zondag 30 september te gast in het Philips Stadion en het werd een echte ontmoetingsdag met vele bezoekers en verhalen die werden gedeeld. Een feest van heden en verleden, herkenning en erkenning.

De loco-Burgemeester van Eindhoven, wethouder Monique List-de Roos, heette ons van harte welkom en sprak haar dankbaarheid uit voor het werk dat wij hadden gedaan. De muziek en het eten was top, het werd een echte Ontmoetingsdag.

Sergio Derks vertelde het historische verhaal over Jan Zwartendijk, die als Philips medewerker in Litouwen het verschil maakte. Jan Zwartendijk had in WOII zijn verantwoordelijkheid genomen en redde daarmee vele joden door ze een uitweg te bieden uit een benarde positie. Eigenlijk zijn we als veteranen ook altijd de Jan Zwartendijk geweest door hier en daar het verschil te maken, helaas niet altijd even gelukkig. Maar we stonden voor onze waarden en normen namelijk vrijheid. Ook hier hebben sommigen het leven gelaten, waarvoor onze diepe respect en medeleven aan de achterblijvers, de relaties en familie en kameraden. Kameraadschap is wat ons bind en verenigd. Het is niet raar dat op dit moment ook weer militairen in Litouwen aanwezig zijn om het verschil te maken. Ook een missie Afghanistan en andere missies volgen weer. Vrijheid is niet gratis. Laten we ook hierbij stilstaan bij de vrouwen en mannen die op uitzending zijn en bij hun achterban. In ‘De Treffer’ zijn ze altijd welkom!

‘75 jaar Vrijheid, thema voor 2019’
Het Vinden, Binden en Boeien is het thema waar we als SVBZO invulling aan willen geven, voor veteranen en andere mensen die ons een warm hart toedragen. Vrijheid is niet gratis en daar weten we alles van, het thuisfront is te vaak vergeten, sorry zeggen is niet onze sterkste kant maar we zeggen het wel. In 2019 willen we extra stilstaan bij onze ‘Vrijheid’, door ook activiteiten te organiseren rondom het Thema.

Mogelijk een echt bevrijdingsfestival? In de media wordt al verhaald over het grootse vieren van de Vrijheid van Brabant met extra aandacht voor de ‘Slag om de Schelde’. Naast Market Garden was dit een grootse operatie die onderbelicht is gebleven. De organisatie Cross-Roads en Market Garden 2019 organiseren vele activiteiten met een doortocht op 14 september door Eindhoven, dit jaar wordt het echt herdenken op vele plaatsen.

Loge Avond Vanaf 25 okt, elke 4e donderdag van de maand 19.00 u -21.00 u. Thema avond met ruimte voor discussie en meningsvorming door gezellig samen te komen. Deze avond gezellig bij buurten en genieten van elkaars verhaal.

Activiteiten 4e kwartaal:
- Zondag 25 November Afghanistan dag
- 8 december Vrijwilliger dag in De Treffer met ‘Winter BBQ’.

Activiteiten 1e kwartaal 2019:
- Zaterdag 5 Januari ‘Nieuwjaarsreceptie’

Nieuwsbrief, Meld u aan voor onze nieuwsbrief, we hopen u dan beter te kunnen informeren. Zijn er zaken goed vertel het de ander, wat er verbeterd moet worden vertel het ons. Een ieder is Welkom in ons Ontmoetingscentrum ‘De Treffer’.

Een vriendelijke veteranengroet,

__________________________________________________

GOED OM TE WETEN

- Jaarlijkse herdenkingsdienst voor overleden Defensiepersoneel.

De Requiemviering vindt plaats op zaterdag 3 november in de Sint Odulphuskerk in Best. De pontificale hoogmis begint om 11.00 uur.
- Diensten voor nabestaanden
Nabestaanden van veteranen kunnen aanspraak maken op een aantal faciliteiten. Zo mogen zij gratis reizen met openbaar vervoer naar herdenkingen en reünies die zij voorheen met hun partner bezochten. Ook mogen zij de Checkpoint blijven ontvangen.
Meer weten? Neem contact op met het Veteraneninstituut: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 088 334 0050
(Met dank aan Wim Elgers)

- Uitgelicht
Het 3e peloton van 30 Natresbataljon heeft inmiddels ‘De Treffer’ gevonden!
Dit is hun 2e event. Afgelopen week hadden ze een BBQ en gingen daarna gezellig borrelen in onze sfeervolle, vernieuwde vergader/feestzaal.

Copyright © 2018 SVBZO. Alle rechten voorbehouden. Disclaimer.